Vilket är Monika Fagerholms bästa tips för att skriva en engagerande berättelse? Hur hittar man sin stil och röst? Lyssna på diskussionen mellan Fagerholm och debutanten Matilda Gyllenberg, som skrivit sin aktuella roman under hennes handledning.
“Jag jobbar intuitivt och planerar ingenting från början. Jag har något slags tema eller en värld, och så har jag några grundscener som jag placerar ut som busshållplatser. Sedan börjar jag skriva det som en bussresa från början till slut, beskriver Fagerholm sin skrivprocess, och Gyllenberg nickar igenkännande:
”Jag upplevde det som nästan magiskt när du sa ”skriv bara” och jag sa att jag inte ens vet vad som ska hända! Och då sa du: ”eftersom du är en människa så har du dramaturgin i blodet och i ryggraden – berättelsen kommer att komma” – och det gjorde den!
Också i författarnas aktuella romaner finns många gemensamma nämnare – i båda två befinner vi oss i en småstad, där ett brott skakar om lugnet i den skenbara idyllen. Det lilla samhällets trånga rum, sociala kontroll och skvaller sätter sin angstiga prägel på stämningen i bägge romaner.
Huvudpersonerna i Monika Fagerholm Vem dödade bambi?tampas med eftersviterna av en gruppvåldtäkt.
”Jag visste att jag ville skriva om en så kallad tystnadskultur. Den här typens brott inträffar överallt. Då har det utkristalliserats för mig hur viktig den här problematiken är för mig och hur viktigt det också samhälleligt är att vara uppmärksam på de här frågorna, konstaterar Monika Fagerholm.
I Matilda Gyllenbergs Det lungsjuka huset avslöjar en understimulerad och isolerad hemmamamma obekväma sanningar om grannskapet. Trots att hon utåt sett kan tyckas leva någon form av drömliv med en perfekt familj och ett vackert hem, visar det sig snabbt att det finns sprickor också i den egna fasaden.
”Det väcker hög igenkänningsfaktor när man talar om de mörkare sidorna av föräldraskapet, som handlar om väldigt skambelagda saker. Det har folk tacksamt tagit emot och sagt att det här har man inte läst så mycket om” säger Matilda Gyllenberg.
Philip Teir leder diskussionen som är inspelad i oktober 2019 på bokmässan i Helsingfors.