Hur får man publiken att skapa egna bilder framför en hög trälådor? Bland annat det berättar Jakob Höglund, som regisserar Tove Janssons Sommarboken på Lilla Teatern i vår videointervju.
“Jag har länge velat göra en föreställning av Sommarboken. Det är en av de viktigaste böckerna i mitt liv”, säger Jakob Höglund.
Förlaget gav år 2017 ut en nyutgåva av Sommarboken med nyskrivet förord av Monika Fagerholm. Där berättar hon om den ribbskräck hon som 12-åring drabbades av då hon skulle läsa boken; hon hade av otaliga vuxna fått höra vad boken egentligen handlade om, och alla dessa tolkningar var sinsemellan olika.
Hur vågar man som ung regissör ta sig an ett verk där så många har en bestämd uppfattning om tolkningen? Lilla Teaterns uppsättning är den första som görs på en finländsk teaterscen, och förväntningarna har varit höga, inte minst hos regissören själv.
“Det är klart att man känner prestationskrav. Samtidigt känner jag att jag har en så jättestark relation till boken själv. Jag har en personlig relation i att jag själv har växt upp i skärgården, och den har följt mig länge”, säger Jakob Höglund.
“Jag tänker bara att jag vill göra den med ett öppet hjärta. Jag vet att jag älskar den här boken, och att jag vill göra den rätta. I boken leker farmodern och Sophia hela tiden. Jag har alltid haft ett lekfullt gestaltningssätt när jag gör teater, så den här boken känns väldigt nära mig. Men samtidigt har jag försökt hitta ett gestaltningssätt som inte leker bort föreställningen, utan är en balans mellan lek och allvar.”
Stavmixer i yoghurt blir båtmotor
Sommarboken är en samling fristående berättelser om flickan Sophia som tillbringar en sommar ute på en ö tillsammans sin farmor, och en pappa som mest anas i periferin.
På Lilla Teatern gör Sue Lemström rollen som farmodern och Jessica Grabowsky spelar Sophia. Ljuddesignern Hanna Mikander har en ytterst framstående roll, då hon står på scen under hela föreställningen och tillsammans med skådespelarna skapar ljudvärlden inför publikens ögon.
“Ljudet blir nästan som en tredje motspelare”, säger Höglund.
I videon här ovan berättar Jakob Höglund och Hanna Mikander om arbetet med Sommarboken, och du kan höra hur det låter när man skapar båtljud med hjälp av köksredskap och yoghurt.