Författaren Koko Hubara gjorde på FRLGT:s begäran upp en existentiell spellista för sin senaste roman Bechi, med utgångspunkt i mamman Shoshanas flyktiga identiteter.
”Det var från början klart för mig att en av bokens huvudpersoner, Shoshana Ozeri, älskade att lyssna på musik (i motsats till sin dotter Bechi.) Shoshana är en människa som hela sitt liv försökt uppfinna sig själv på nytt, och musiken är ett av sätten för henne att fly och anamma olika roller för överlevnad. Hon är född i decennieskiftet 1950-60 och lyssnar därför mycket på progg och rock, men eftersom hon också hellre skulle vilja fransk än jemenisk jude, har det smugit in lite chanson och fransk pop på spellistan också.
Själv lyssnar jag inte på musik just alls då jag skriver, istället är det ljudet från tvättmaskinen och barnen som sätter arbetsrytmen. Den enda musik jag kunde lyssna på medan jag skrev, var soundtracket till filmen The Hours (2002). Det störde inte arbetet, utan påminde mig om att det är möjligt att skapa ett verk med flera lager, där ljud från olika tidsepoker turas om.”
Här nedan hittar du Kokos härliga lista, både på Spotify och Youtube. Vrid gärna upp volymen!
___________
Koko Hubara (f. 1984) är författare, översättare och skrivhandledare. Essäsamlingen Bruna flickor (2018) hyllades och väckte diskussion i Finlands litterära finrum där det tidigare inte funnits plats för icke-vita personer. Hubara är född i Vanda, med rötter i Viborg, Kemijärvi, Israel och Jemen. Romanen Bechi (2021) är hennes skönlitterära debut.
(Foto: Zachary Nelson)